Wondering Boys

Babel

Posted in Uncategorized by Mick on November 15, 2007

De vraag die mij wel meer gesteld wordt is; waarom niet Barcelona? Waarom Valencia, als Barcelona je grote liefde is? Ik heb vele kleine antwoorden op de vraag, maar ook één grote. De taal! In Barcelona is Spaans de tweede taal, Catalaans is dé voertaal. Je komt wel weg met Spaans maar stukken moeizamer. Er is vijftig procent kans dat als je in het Spaans iets vraagt op straat, je in het Catalaans antwoord krijgt, erg frustrerend. Vergelijk het met Brussel. Als je bijvoorbeeld als een Deen in Brussel komt wonen, om carriëre te maken in het geen je goed bent. Dan moet je eigenlijk Frans en Nederlands leren. Anders kun je het op de arbeidsmarkt en in de zakenwereld vergeten. Hetzelfde is het in Barcelona en geloof me, één taal voor negentig procent onder de knie proberen krijgen, op zakelijk vlak, is al stevig genoeg.

En toch, dat één Europa, met al die taalproblemen, dat ploeteren omdat de lokale bevolking te chauvinistisch is om iets anders te spreken. Dat Europa kan in mijn ogen dikwijls zo kortzichtig zijn. Elk Europees land heeft weer een tweede taal, een dialect wat voor problemen zorgt. Ik merk het zelfs in Vlaanderen, omdat ik een lichte Nederlandse tongval heb, dat ik gelijk anders wordt behandeld. En de grote vraag voor mij is eigenlijk, waar komt het vandaan? Hoe kun je jezelf beter vinden omdat je anders praat?

No Responses Yet

Subscribe to comments with RSS.

  1. mike said, on November 16, 2007 at 8:44 am

    http://nl.wikipedia.org/wiki/Esperanto

    als iedereen hier aan zou meedoen….!!! zie wat er gebeurd hier in belgique en dat allemaal omdat je anders praat. eigenlijk te zielig voor woorden, welkom ‘thuis’ boys…

  2. Bruno said, on November 16, 2007 at 11:56 am

    Tot iedereen op deze wereld één uniforme taal spreekt. Dan kan men beginnen over de uniformisering en vervlakking van de wereld waarin geen plaats meer is voor lokale authenticiteit. DeMcDonaldscultuur part 2. Helaas gaat charme zelden hand in hand met efficiÃŽntie.

  3. mick said, on November 16, 2007 at 12:00 pm

    Ik vind niet dat mensen één taal moeten spreken, ze spreken de twee talen, ze vertikken het gewoon! Daar gaat het mij om. Natuurlijk kun je talen levend houden maar als je op school de twee talen krijgt, spreek ze dan ook.

  4. Anne said, on November 17, 2007 at 12:26 am

    Dat mensen in Barcelona Catalaans spreken is de zelfde reden waarom Vlamingen in Brussel Vlaams spreken en Quebeckers in Montreal Frans.
    Je bent een minderheid op dat taalgebied, en als jij je eigen moedertaal, de taal waarmee je opgegroeid niet meer kan spreken, dan wordt een deel van je persoonlijkheid afgenomen.

    Op zakelijk gebied is dat uiteraard iets anders. Daar moet je veel minder rekening houden met nuances, want je wordt nu eenmaal veel minder vaak kwaad of intens gelukkig in zakelijke gesprekken.

    En uiteraard moet je toeristen tegemoetkomen. Net zoals ik iedereen in Brussel tegemoet kom als ze moeite doen om minstens goeiedag te zeggen in het Nederlands.

  5. mick said, on November 17, 2007 at 11:42 am

    Ik ben helemaal niet tegen twee talen integendeel, het heeft zelfs iets moois. Ik vind het jammer dat er zoveel chauvinisme rond hangt.

  6. s.a. said, on November 21, 2007 at 4:34 am

    Ik ben nieuw hier op uw blog, maar heb al wat rondgeneusd en vind het fijn hier. Over Babel… Prachtig toch dat niet iedereen elkaars taal verstaat. Wat is mooier dan verwarring tussen de mensen?

    Verder moet ik zeggen dat ik het Nederlands op mijn 11de heb geleerd. Mijn ervaring is dat met het leren van een nieuwe taal, er ook een nieuwe wereld voor je opengaat. Nu zou ik beide talen niet willen missen.

  7. mick said, on November 21, 2007 at 12:09 pm

    @S.A. Ik vind het ook heerlijk die verwarring, anders zou ik niet zo gek zijn om naar Valencia te gaan.

  8. s.a. said, on November 21, 2007 at 6:19 pm

    Haha got it!


Leave a Reply

